FESTIWAL KAMERA AKCJA. NA CO NASZYM ZDANIEM WARTO SIĘ WYBRAĆ
Jako łodzianie wspieramy i bierzemy udział w łódzkich festiwalach. Od dzisiaj do niedzieli trwać będzie jeden z festiwali wyjątkowo do nas ważny, czyli Kamera Akcja. To już dziewiąta odsłona festiwalu poświęconemu wszystkim osobom krytycznie zajmujących się kinem. Nie brakuje na tej edycji ciekawych projekcji, ale również maaaasy ciekawych wydarzeń. Dlatego wybraliśmy dla Was spośród wielości sześć, naszym zdaniem, najciekawszych punktów tegorocznego programu.
TYPY
MARTY:
CASE STUDY
LOVE EXPRESS. ZNIKNIĘCIE WALERIANA BOROWCZYKA
REŻ. KUBA MIKURDA
Piątek 17.00
REŻ. KUBA MIKURDA
Piątek 17.00
Promujemy dokumenty, dlatego nie możemy sobie odmówić,
aby polecić choć jeden, który swoją drogą, zapowiada się szalenie interesująco.
Znany teoretyk i krytyk filmowy, Kuba Mikurda zdecydował
się zadebiutować w roli reżysera. Swój dokument poświęcił, jak sam mówi,
polskiemu Davidowi Lynchowi. Coś w tym jest – Walerian Borowczyk studiował na
wydziale malarstwa i grafiki, później realizował się w animacji, aż zaczął
kręcić filmy aktorskie – eksperymentalne, surrealistyczne, przepełnione
erotyzmem. Było to w pełni kino autorskie – reżyserował, pisał scenariusze,
tworzył scenografię, odpowiadał za zdjęcia. Został okrzyknięty geniuszem i
wizjonerem kina, jego filmy były pokazywane w Cannes, był bezpośrednią
inspiracją dla największych współczesnych twórców kina. Jak to się więc stało,
że prawdopodobnie większość z was pierwszy raz słyszy o tym nazwisku? (No
chyba, że jesteście z pokolenia, które załapało się na skandal, jakim były
„Dzieje grzechu”). Mamy nadzieję, że właśnie na to pytanie i wiele innych
odpowie ten dokument.
Po projekcji filmu Kuba Mikurda opowie o procesie
powstawania filmu, zbierania materiałów, zaprezentuje również niepublikowane
fragmenty dokumentu.
Uwaga: na to wydarzenie obowiązują zapisy.
Jeżeli się nie załapiecie – „Love Express” jest dostępny na HBO GO.
PROJEKCJA „MONUMENTU” W REŻYSERII JAGODY SZELC
REŻ. JAGODA SZELC
Sobota, 17.00
Po odświeżającej formę polskiego kina „Wieży. Jasny dzień”,
nie było wątpliwości, że karierę Jagody Szelc trzeba uważnie śledzić. Jej
drugie dzieło, to tak naprawdę dyplomowy film studentów Łódzkiej Filmówki.
„Monument” opowiada o uczniach szkoły hotelarskiej, którzy
jadą na praktyki do odosobnionego hotelu. Pracują tam pod okiem menadżerki,
która wymaga od nich absolutnego posłuszeństwa. Film jest utrzymany w klimacie
horroru psychologicznego.
Nowy film Jagody Szelc
już zdążył zostać został okrzyknięty filmem nowatorskim, zaskakującym,
pozbawionym klasycznej konstrukcji narracyjnej. Zdecydowanie nie jest to
propozycja dla niedzielnych zjadaczy kina.
Film został wyróżniony na Festiwalu Filmów Fabularnych w
Gdyni nagrodą specjalną w sekcji Inne Spojrzenie
Warto dodać, że Monument póki co nie ma wyznaczonej
oficjalnej premiery kinowej, dlatego tym większa gratka zobaczyć go już teraz.
My nie możemy się doczekać!
AKTOR A KRYTYK: GABRIELA MUSKAŁA I ŁUKASZ MACIEJEWSKI,
PROJEKCJA TEATROTEKI „CICHA NOC”.
Niedziela, 16.45
Łukasz Maciejewski jest specjalistą od rozmów z aktorkami.
Od lat systematycznie wydaje kolejne tomy im poświęcone, dlatego wierzymy, że
jego dyskusja z fantastyczną i coraz popularniejszą wśród szerszej publiczności
Gabrielą Muskałą będzie bardzo owocna.
Podczas tego wydarzenia, będzie również okazja do zobaczenia
spektaklu teatroteki „Cicha noc” (nie TA „Cicha Noc” Piotra Domalewskiego, ale
również akcja dzieje się podczas świąt Bożego Narodzenia). Jest to sztuka o
pamiętaniu i funkcjonowaniu pamięci, którą napisała Gabriela Muskała wraz z
siostrą Moniką.
Nie wiem jak dla was, ale dla nas nie ma nic fantastyczniejszego
niż dobry teatr telewizji w niedzielne popołudnie.
TYPY MATEUSZA:
PANEL DYSKUSYJNY KINOFILIA PO KOŃCU KINA
Piątek 15:00
Piątek 15:00
Są przynajmniej dwa powody, dla których warto wziąć
udział w panelu dyskusyjnym „Kinofilia po końcu kina”.
Po pierwsze – goście. W panelu udział wezmą stare kinowe wygi: Grażyna Torbicka, wieloletnia prowadząca programu „Kocham Kino” i dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi, i Barbara Hollender, jedna z najbardziej znanych gazetowych krytyczek filmowych, od lat związana z Rzeczpospolitą, oraz panelistki z młodszej generacji: Patrycja Mucha, blogerka filmowa i Paulina Kwiatkowska, autorka książki „Nowa kinofilia”. Taki dobór rozmówców może się okazać niezwykle ciekawy, ale i wybuchowy w kontekście tematu panelu. No właśnie, powód drugi – temat. Kinofilia po umownym końcu kina, czyli np. netfliksowy binge-watching, a z drugiej strony niebywały rozkwit wszelkiej maści festiwali. Mówiąc krótko sporo o tym jak dzisiaj kochamy kino i jak je kochać możemy. Ciekawe, która z rozmówczyń, za którym rodzajem kinofilii się opowie.
Po pierwsze – goście. W panelu udział wezmą stare kinowe wygi: Grażyna Torbicka, wieloletnia prowadząca programu „Kocham Kino” i dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi, i Barbara Hollender, jedna z najbardziej znanych gazetowych krytyczek filmowych, od lat związana z Rzeczpospolitą, oraz panelistki z młodszej generacji: Patrycja Mucha, blogerka filmowa i Paulina Kwiatkowska, autorka książki „Nowa kinofilia”. Taki dobór rozmówców może się okazać niezwykle ciekawy, ale i wybuchowy w kontekście tematu panelu. No właśnie, powód drugi – temat. Kinofilia po umownym końcu kina, czyli np. netfliksowy binge-watching, a z drugiej strony niebywały rozkwit wszelkiej maści festiwali. Mówiąc krótko sporo o tym jak dzisiaj kochamy kino i jak je kochać możemy. Ciekawe, która z rozmówczyń, za którym rodzajem kinofilii się opowie.
PROJEKCJA „DZIKIEJ GRUSZY” W REŻYSERII NURIEGO BILGEGO
CEYLANA
Sobota 11:30
Sobota 11:30
Są twórcy, na których filmy po prostu się czeka i których
filmy z miejsca stają się kinowym wydarzeniem. Turecki reżyser Nuri Bilge
Ceylan wyrobił sobie markę na początku XXI wieku, kiedy jego „Uzak” zawojował
europejskie festiwale. Ten i każdy jego następny obraz był odtąd pokazywany na
festiwalu w Cannes. „Pewnego razu w Anatolii” oraz „Zimowy sen” można wręcz określać produkcjami wybitnymi.
Oba świetnie portretowały filozoficzny wymiar egzystencji. Wiele wskazuje na
to, że tradycję tę będzie kontynuowała „Dzika grusza”, w której Ceylan raz
jeszcze spróbuje zrozumieć podziały społeczne i terytorialne pomiędzy centrum a
peryferiami. Na dodatek „Dzika grusza” jest tureckim kandydatem do Oscara, a z
taką estymą jaką cieszy się Ceylan (chociaż głównie w Europie), nie można
wykluczyć, że film Turka znajdzie się choć na skróconej liście. Tym samy, „Dzika
grusza” z miejsca staje się jednym z najważniejszych filmów wyświetlanych na
tegorocznej Kamerze Akcji.
SPOTKANIE Z THOMASEM ELSAESSER
Niedziela 12:30 i 15:00
Niedziela 12:30 i 15:00
Thomas Elsaesser to już niewątpliwie ikona filmoznawstwa.
Z jednej strony fascynuje go multizmysłowy odbiór kina, z drugiej sam próbuje
eksperymentować z materią X muzy, a na dodatek bierze się za bary z tematyką
niezwykle bliską wielu współczesnym kinomanom, czyli z kinem gier umysłowych, w
którym narracja jest na tyle niejasna, że jej rozwikłanie staje się umysłową
łamigłówką (któż nie gdybał nad filmami Lyncha, czy też nad „Donnie Darko”?).
Ten właśnie człowiek przybywa na Kamerę Akcję, żeby pokazać swój film „The Sun
Island” oraz, żeby wziąć udział w panelu dyskusyjnym „Zmysły kina” o
przedstawianiu zmysłów i eksperymentowaniu ze zmysłami na ekranie. Koniec
końców, po prostu warto zobaczyć i posłuchać na żywo jedną z najważniejszych
osób we współczesnym filmoznawstwie. MUST BE do kwadratu na Kamerze Akcji.
Komentarze
Prześlij komentarz